• Project: DP World, Antwerpen
  • Architect: Areal Architecten
  • Aannemer: Groep Van Roey - Vanhout.pro
  • Ontwerp: Areal architecten
Dit is de grid-sizer. Do not remove!

DP World, Antwerpen

DP World heeft nood aan extra containercapaciteit. Bij gebrek aan ruimte om uit te breiden heeft de terminaluitbater geen andere keuze dan ‘inbreiding’. De komende jaren zal de terminal aan het Deurganckdok in Antwerpen volledig heringericht worden. De nieuwbouw, die DP World bouwt op een boogscheut van het oude gebouw, maakt ook deel uit van dit plan.

Voor de nieuwbouw werd een strook restgrond gekozen van 4.200 vierkante meter waar geen enkele andere bestemming aan kon worden gegeven. De inplanting van het gebouw op de site is opmerkelijk. Het zal over een rijweg heen gebouwd worden, bovenop doorgaand terminalverkeer, en er moet bovendien rekening gehouden worden met factoren als hoogspanningslijnen, spoorbundels, wegen, tunnels, water- en gasleidingen. De architecten zijn hiermee bijzonder creatief omgegaan. Het gebouw telt vier bouwlagen waarvan één ondergronds. In het midden van het complex moest een uitsparing komen omdat we een veiligheidsafstand moeten behouden tegenover de hoogspanningskabels. Er is van de nood een deugd gemaakt en die uitsparing wordt een fraai dakterras met een uitzicht over de hele terminal.

Gevel
De gehele buitenschil van het gebouw is als vliesgevel uitgevoerd. Over de lange zijdes verspringt de gevel iedere verdieping met ongeveer 20 cm, waarbij de ene gevel in stappen naar voren komt en de andere naar achteren. De aluminium profielen zijn brons geanodiseerd en ook het glas heeft een brons-kleurige HP coating. Hierdoor moet het gebouw een industrieel uiterlijk krijgen.

Bijzonder energiezuinig

Op de twee bovenverdiepingen komt de eigen administratie, de dienst Planning en het management te zitten. Verder is een parking voorzien met 260 plaatsen die met een 65 meter lange passerelle verbonden is met het gebouw zodat er geen wegen gekruist moeten worden. Er komen ook laadpalen voor elektrische wagens en stallingen voor e-bikes. Door innovatieve verwarmingstechnieken zal het gebouw bijzonder energiezuinig zijn. En het wordt ook een eyecatcher aan het Deurganckdok. De architectuur is geïnspireerd op gestapelde containers. Met deze opmerkelijke vorm, de koperkleurige glazen gevel en de geïntegreerde verlichting zal het gebouw dag en nacht een herkenbaar baken zijn voor het personeel en bezoekers.

Een vliesgevel als buitenschil